Följ oss

ÖL livets dryck, svenska ölkulturen del 2

Dags för fortsättningen av vår serie om öl och framförallt om den svenska ölkulturen där jag tittat lite närmare på hur och varför det har blivit som det blivit och framförallt varför det har blivit en utveckling av denna bransch på senare år där jag som bor utomlands blivit väldigt positiv överraskad av utbudet av denna ädla dryck som numer finns i Sverige.

1978 till 1990

Antalet bryggerier hade fortsatt att minska under 1960 talet och 1977 fanns det 25 i 12 brygg grupper och senare det året ännu mindre när Pripps köpte Sandwalls och Falcon som vid den tiden var andra och femte största koncern och 1980 köpte Spendrups Risingbo Ångbryggeri och endast 9 företag var kvar.

Förbudet mot mellanöl hade minskat ölförbrukningen med 25% och industrin var kvar med en stor överkapacitet och kastades in i en kris och en regeringskommission föreslog rationalisering av de återstående bryggerierna med undantag för Pripps i tre regionala grupper och ett statligt investeringsbolag bildades med syfte att bli delägare till de nya regionala grupperna och det verkades som att staten var inställd på att ta kontroll över hela industrin och i början av 1980 talet började regeringen prata öppet om att slå samman investeringsbolaget Brygginvest och Pripps för att skapa en enda statlig enhet som kontrollerar all ölproduktion men denna plan genomfördes aldrig delvis på grund av motståndet från några av de privatägda bryggerierna och delvis på grund av förändringar i regeringen, industrin fortsatte dock att konsolidera och 1992 fanns det bara 7 företag med 10 bryggerier och botten var nådd.

Öl variation hade varit ett av offren för den otroliga rationaliseringen på 60 och 70 talet och den överväldigande majoriteten av öl var i den internationella pilsner stilen med bayerskt överlevande som en specialitet, tungt bearbetad och med ett högt tillsatsinnehåll gav dom flesta öl oss drickare liten anledning till spänning. Det enda undantaget som var kanske en del av ölkultur var Carnegie Porter som var en tjock välsmakande stout i den baltiska stilen som lyckades överleva bryggeribranschen och fientliga lagar och likgiltigheten hos ägarna och situation i slutet av 1980 talet kunde knappast ha varit mer deprimerande med ett företag som hade 2/3 av marknaden, massor av låg kvalitet, smakfri lager och idiotiska lagar som förhindrade att dom flesta av världens bästa öl kunde importeras.

Min personliga uppfattning är att det i Sverige inte direkt funnits någon egen svensk ölkultur efter dom varianter av det bayerska ölet som utvecklades under andra halvan av 1800 talet men förbud och lagar gjorde det svårt att bevara eller utveckla öl som kunde beskriva oss svenskar genom denna ädla dryck eller så kanske det är så att monopolet från dom stora bryggerierna som körde på i gamla hjulspår beskriver oss bäst genom sitt svaga, färglösa och blaskiga öl som producerade på den tiden men det fanns en ljusglimt under denna tid då det blev tillåtet för bryggerier att sälja sitt öl direkt till restauranger vilket öppnade upp möjligheter även för nya eller mindre bryggerier men det som ändrade allt kommer jag berätta om i nästa del.

Comments are closed.

Our Services

Worpress

Lorem ipsum dolor amet consectetur adipiscing elit. Nunc mi dui placerat eu faucibus vel, efficitur quis magna. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada.

Läs mer

Web Design

Lorem ipsum dolor amet consectetur adipiscing elit. Nunc mi dui placerat eu faucibus vel, efficitur quis magna. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada.

Läs mer

Ecommerce

Lorem ipsum dolor amet consectetur adipiscing elit. Nunc mi dui placerat eu faucibus vel, efficitur quis magna. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada.

Brand Now

SEO

Lorem ipsum dolor amet consectetur adipiscing elit. Nunc mi dui placerat eu faucibus vel, efficitur quis magna. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada.

Läs mer

Our Team

zahera

Zahera

(HR)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean vel tempor sem. Vestibulum suscipit faucibus sem ut porta. Integer ut justo euismod, auctor turpis et

Alex

Alex

(CEO)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean vel tempor sem. Vestibulum suscipit faucibus sem ut porta. Integer ut justo euismod, auctor turpis et

Alex

Sara

(CCO)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean vel tempor sem. Vestibulum suscipit faucibus sem ut porta. Integer ut justo euismod, auctor turpis et

Mark

Mark

(Manager)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean vel tempor sem. Vestibulum suscipit faucibus sem ut porta. Integer ut justo euismod, auctor turpis et

Testimonials

  • Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit,
    Safira
    (Quia, CEO)
  • At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident, similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi, id est laborum et dolorum fuga.
    Alana
    (Wirate, PA)
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
    Sara
    (Yahoo, Manager)

Our Partners